Chat med oss - hverdager mellom kl. 8:00 - 16:00

Personvernerklæring

Personvernerklæring

1. Formål

Korrekt behandling av personopplysninger innebærer tillit og trygghet for deg som kunde og enkeltperson.

Avarn Security behandler derfor alle personopplysninger i samsvar med gjeldende regelverk, inkludert personvernforordningen (GDPR).

Denne personvernerklæring dekker, på et overordnet vis, hvordan et selskap i Avarn Security Group AS (Group) behandler personopplysninger som våre selskaper samler inn under ulike omstendigheter. Selskapene i omtales i felleskap som «Avarn Security», «vi» eller oss». Den retter seg først og fremst til kunder av våre tjenester eller besøkende av våre nettsteder, hvor vi behandler personopplysninger som behandlingsansvarlig. I tillegg fremgår det informasjon om hvordan vi som databehandler behandler personopplysninger om sluttbrukere av våre tjenester, eksempelvis ansatte hos kunder som vi leverer tjenester til, eller andre registrerte.

2. Ansvar i organisasjonen

Hvert selskap i konsernet er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer i hvert selskap, og konsernet har utnevnt et personvernombud. Du finner mer informasjon om hvordan du kan kontakte oss og vårt personvernombud nedenfor i punkt 20.

3. Formål med behandling av personopplysninger

Avarn Security samler kun inn personopplysninger som er nødvendige og relevante for spesifikke formål samt i henhold til relevante risiko- og konsekvensanalyser. Avarn Security samler inn dine opplysninger slik at vi kan:

  • identifisere deg som kunde, bruker eller leverandør,

  • levere avtalt service,

  • forbedre og utvikle tjenestene våre, bl.a. gjennom analyser av aggregerte og anonymiserte datasett

  • administrere kundekontoen din,

  • tilby og forbedre vår kundeservice,

  • utføre en kredittsjekk,

  • kommunisere med deg,

  • koble tjenestene dine til andre tjenester hvis du ber om dette, for eksempel å koble til bestemte applikasjoner. Hvis du ber om en slik tilkobling, vil vi behandle informasjonen som er nødvendig for å integrere våre tjenester med tjenestene til den interesserte parten,

  • fakturere og inndrive skyldige beløp;

  • håndtere klager,

  • forhindre og stoppe uønsket og skadelig bruk av tjenester,

  • opprette kunde-/brukerprofiler for å tilby personlig innhold, produkter og tjenester,

  • analysere bruk av våre systemer og tjenester for å identifisere trender/mønstre og samarbeid med andre om utvikling av nye tjenester,

  • gi deg informasjon om produkter og tjenester basert på dine preferanser, interesser

  • og å gjennomgå, undersøke og iverksette tiltak i tilfelle kontraktsbrudd.

Beskrivelse av Avarn Securitys behandling av personopplysninger av ansatte finnes hovedsakelig i intern dokumentasjon.

4. Rettslig grunnlag

Det rettslige grunnlaget for Avarn Securitys behandling av personopplysninger kan variere avhengig av tjenesten som utføres. Med mindre annet er nevnt, er behandlingsformålene nevnt i punkt 3 eller andre behandlingsformål som beskrives særskilt nedenfor basert på GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b (avtale), GDPR artikkel 6 nr.1. bokstav f (legitim interesse) eller GDPR artikkel 6 nr. bokstav c (rettslige forpliktelser).  

5. Personopplysninger som samles inn

Hvilke personopplysninger som samles inn, avhenger av tjenesten som tilbys.

Avarn Security kan komme til å samle inn følgende opplysninger:

  • Ditt navn, telefonnummer, fødselsdato, e-postadresse, forretningsadresse og postadresse når du registrerer deg som kunde eller bruker av våre tjenester.
  • Personnummer (noen tjenester).

  • Brukernavn og passord for å få tilgang til våre tjenester.

  • Betalings- og finansiell informasjon som kredittkortinformasjon, kredittopplysninger og annen relevant bank- og kontoinformasjon.

  • Informasjon om din kundekonto i relasjon til vår kommunikasjon med deg.

  • Fakturaopplysninger

  • EnhetsIDer, operativsystem og lisensnøkler
  • Atferdsdata og teknisk informasjon, som for eksempel hva slags enhet du bruker og hvordan den brukes
  • Informasjon som genereres i forbindelse med bruk av tjenestene, som for eksempel tid og varighet for bruk av applikasjon eller tjeneste og eventuelle kostnader i forbindelse med anvendelsen.

  • Informasjon om din lokasjon nå du bruker en stedsbasert tjeneste, som for eksempel når du benytter en applikasjon på en mobiltelefon eller for en alarm- eller bildeoverføring.

  • Informasjon som du etterlater når du besøker våre websider og/eller benytter noen av våre tjenester. Slik informasjon kan inkludere IP-adresse, oversikt over når, hvor og hvordan du benyttet tjenesten/tjenestene, når du besøkte websiden og informasjon om hvilke websider som henviste til våre websider og hvilke av våre sider du besøkte og eventuelle biometriske data om det kreves for autentisering eller bruk av tjenester.

6. Særskilte kategorier av personopplysninger

Avarn Security behandler i utgangspunktet ikke særskilte kategorier av personopplysninger for levere våre tjenester. Dersom vi unntaksvis gjør det, vil vi sørge for at vi har et rettslig grunnlag for behandlingen.

7. Protokoll for behandling

Avarn Security fører protokoll for de behandlingene av personopplysninger som selskapet utfører og som utføres i henhold til regelverket.

8. Sluttbrukere av våre tjenester og andre registrerte

I flere av våre tjenester, eksempelvis våre alarmstasjoner, adgangskontrollsystemer eller digitale sikkerhetstjenester, samler vi inn personopplysninger om ansatte hos våre kunder og andre personer. For slik behandling opptrer vi typisk som kundens databehandler, og vi behandler kun personopplysninger i samsvar med kundens instruksjoner. Dette innebærer også at vi ikke har en direkte relasjon med de vi behandler personopplysninger ved leveringen av slike tjenester. Dersom du har spørsmål om hvordan virksomheten du er ansatt i behandler personopplysninger når de bruker våre tjenester, ber vi deg ta kontakt med din arbeidsgiver.   

9. Tjenesteleverandører og underleverandører

Avarn Security kan komme til å dele dine personopplysninger med tjenesteleverandører og underleverandører. Dette er selskap som håndterer utvikling, drift, teknisk support og vedlikehold Tjeneste- og underleverandører opptrer i denne sammenheng som Avarn Securitys databehandler. Behandlingen reguleres i i skriftlige databehandleravtaler og de får kun behandle personopplysninger i henhold til de formål og instrukser som Avarn Security gir for behandlingen. Videre får databehandleren aldri tilgang til mer personopplysninger enn det som kreves for utførelse av tjenesten som omfattes av avtalen med Avarn Security.

10. Kilde for innsamling av personopplysninger

Det er du som avgir de fleste opplysningene som Avarn Security samler inn.

Vi samler inn opplysninger fra deg når:

  • en avtale er inngått med deg for leveranse av en tjeneste og behandlingen er nødvendig for å yte den avtalte tjenesten.
  • du har gitt ditt samtykke til å behandle dine personopplysninger

I noen tilfeller kan Avarn Security dog komme til å innhente personopplysninger fra eksterne kilder. Avarn Security samler inn personopplysninger fra andre parter kun for spesifiserte formål og vil informere deg når dette skjer. Et eksempel på når det kan skje er ved kredittvurdering, bakgrunnssjekk ved ansettelse og når det er nødvendig i henhold til regelverket.

11. Sikkerhet

Avarn Security opprettholder et høyt sikkerhetsnivå for de personopplysningene vi behandler og vi iverksetter passende tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte, forhindre og begrense risikoen for at personopplysningene vi behandler går tapt, ødelegges, manipuleres eller gjøres tilgjengelig for uvedkommende. Hvilke organisatoriske og tekniske tiltak som iverksettes avhenger av tjenesten og behandlingen av personopplysninger som finner sted.

Der det er mulig og passende krypteres, pseudonymiseres eller anonymiseres personopplysninger.

12. Rekruttering

Personell som ansettes av Avarn Security gjennomgår bakgrunnssjekk og det innhentes vandelsattest iht. kravene i Lov om vaktvirksomhet. Samtlige ansatte skal forholde seg til personvernreglene og har taushetsplikt.

Ansatte i Avarn Security arbeider i henhold til spesifikke instrukser avhengig av tjeneste og oppdrag, og får grunnleggende opplæring i behandling av personopplysninger.

13. Markedsføring

Avarn Security har etablerte prosesser for håndtering av direkte markedsføring, og du har alltid rett til å avslå fra reklame eller direkte markedsføring.

14. Brudd på personopplysningssikkerheten

Avarn Security har etablert prosesser for å håndtere brudd på personopplysningssikkerheten (avvik) og for å etterleve regelverkets krav om å rapportere avvik til relevant tilsynsmyndighet.

15. Lokasjon for lagring og lagringstid for personopplysninger

Avarn Security lagrer dine opplysninger på en sikker måte innenfor Norden og innenfor EU/EØS. Dersom vi mottar tjenester fra en databehandler utenfor EU/EØS, og behandlingen innebærer at personopplysninger overføres til et land som ikke gir et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for personopplysninger, vil Avarn Security sikre at overføringene er underlagt vilkårene i EU Kommisjonens standardavtaler. Vi gjennomfører også en risikovurdering av mulige konsekvenser for de registrerte, og innfører relevante og nødvendige tiltak for å beskytte personopplysningene i landet personopplysningene overføres til.

Avarn Security kommer til å beholde dine opplysninger så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet med behandlingen. Personopplysningene kommer deretter til å slettes, med mindre Avarn Security er lovpålagt å oppbevare personopplysningene lengre.

16. Dine rettigheter

For mer informasjon om dine rettigheter, besøk Avarn Securitys webside under Dine rettigheter.

17. Cookies

For mer informasjon om hvordan vi benytter cookies og annen teknikk for sporing, besøk Avarn Securitys websider og under cookie policy.

18. Personvern for barn

Avarn Security tillater ikke besøk av mindreårige og samler ikke inn data eller informasjon om dem.

19. Endringer i personvernreglene

Avarn Security ønsker alltid å videreutvikle og forbedre våre tjenester, eller tilby helt nye produkter tjenester. Dette kan medføre at vi foretar endringer i vår behandling av personopplysninger og vi oppdaterer i personvernerklæringen. Ved vesentlige endringer i vår behandling av personopplysninger, for eksempel dersom vi behandler personopplysninger som vi allerede har innsamlet til et nytt formål, vil vi særskilt informere deg.

20. Kontakt

Om du har spørsmål om Avarn Securitys personvernerklæring, de opplysninger vi har om deg, eller om du vil påberope deg en av dine rettigheter kan du kontakte oss.

Kontakt oss på: post@avarnsecurity.com eller vårt personvernombud på personvernombud@avarnsecurity.com

Om du vil rapportere en klage eller om du anser at Avarn Security ikke har håndtert din klage på en tilfredsstillende måte kan du kontakte Datatilsynet her, men vi oppfordrer deg til å kontakte oss først slik at vi kan se på saken sammen.